Vooruitlopend op beslissingen over Europese steunmaatregelen voor telers om de schade door de Russische boycot te beperken, ontstaan her en der campagnes om de consument te bewegen verse producten van eigen bodem te kopen.
Staatssecretaris Dijksma heeft op de eerste ministerraad na de vakantie een –publicitair handig- mandje met groente en fruit uit Nederland meegenomen, meldt de NOS.
Telers willen de schade beperken door Nederlanders op allerlei manieren te stimuleren om producten van Nederlandse bodem te kopen. Er is een speciale website in het leven geroepen waarop bekende en onbekende Nederlanders binnenkort hun lekkerste recepten kunnen delen. Het gaat met name om tomaat, komkommer en paprika.
In België ontstond min of meer spontaan op sociale media een actie om meer peren te eten. Polen worden aangespoord om appels van eigen bodem te kopen.
Sticker met logo
Groenten- en fruittelers overleggen met supermarkten om hun speciale campagne ‘#Samensterk’ ook in winkels te mogen voeren.
Het is de bedoeling dat Nederlandse groente en fruit een sticker krijgen met het logo van de campagne. Bovendien is met de Nederlandse driekleur goed te zien dat het om een Nederlands product gaat. De betrokken telers zijn niet bang dat ze met hun actie de Europese regels voor vrij handelsverkeer overtreden. Ze zeggen dat ze niet protectionistisch bezig zijn en daarom niet in strijd met de EU-regels handelen.
Eigen fruit van Jumbo
Supermarktketen Jumbo begint een campagne om Nederlandse groente en fruit in de schijnwerpers te zetten, aldus de NOS. “Sinds de boycot merken we dat veel klanten met extra zorg hun groente en fruit kopen, om de Nederlandse teler te steunen”, zegt een woordvoerder. “Door de klant maximaal te informeren welke producten dit zijn en hem ook te activeren deze te kopen, wil Jumbo zijn leveranciers een hart onder de riem steken.” Jumbo wil nog niet zeggen hoe de campagne eruit gaat zien, omdat dat concurrentiegevoelige informatie zou zijn.
Groentepakket Albert Heijn
Albert Heijn zegt ook met een actie te komen. De grootgrutter verkoopt morgen een pakket met een komkommer, drie paprika’s en wat trostomaten voor een actieprijs. Albert Heijn zegt daarnaast te kijken wat het bedrijf samen met andere supermarktketens kan doen om Nederlandse telers te steunen. “Daarover is overleg binnen onze brancheorganisatie CBL”, aldus een woordvoerder.
Dirk van den Broek
Ook Dirk van den Broek wil de telers een handje helpen. Onder het motto ‘Onze telers kunnen wel een steuntje gebruiken’ roept de keten klanten op meer Nederlandse appels te eten. Het bedrijf heeft op zijn site ook allerlei recepten met appels gezet.
Dijksma trakteert
Staatssecretaris Dijksma heeft op de eerste ministerraad na de vakantie een mandje met groente en fruit uit Nederland meegenomen. Daarmee wil ze laten zien dat het kabinet oog heeft voor de problemen van boeren en tuinders. “Het is altijd goed om Nederlandse groente en Nederlands fruit te eten, maar zeker vandaag”, zei ze voor aanvang van de vergadering.
Bekijk hier een filmpje over de traktatie van Dijksma.