Doorgaan naar artikel

‘Meldpunt oneerlijke handelspraktijk werkt niet’

Het meldpunt waar leveranciers anoniem hun beklag kunnen doen over oneerlijke handelspraktijken van supermarkten werkt niet.

Dat zegt VVD-Tweede Kamerlid Bart de Liefde.VVD-kamerlid Bart de Liefde. Bij het september vorig jaar opgerichte meldpunt zijn nog steeds geen klachten binnengekomen. De Liefde maakt daaruit op dat het meldpunt niet werkt, zegt hij in Dagblad Trouw. ‘We weten dat er in de agrarische sector nog steeds veel onvrede is over de handelspraktijken van supermarkten, maar agrariërs maken hier geen melding van. Kennelijk is er nog steeds angst.’ Hij heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van economische zaken om opheldering gevraagd.

Prijzenoorlog

Het klachtenloket ontstond vorig jaar september in de nasleep van de prijzenoorlog in de supermarkten. Grote supermarktketens wilden hun leveranciers minder betalen. Leveranciers, en met name agrariërs durfden hier nauwelijks tegen in het verweer te komen uit angst hun afnemers te verliezen. De VVD maakte zich hard voor het meldpunt dat vooral is bedoeld voor agrariërs. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL),  Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en Land- en tuinbouworganisaties LTO zijn betrokken bij het meldpunt.

Anonimiteit

De Liefde trekt de onafhankelijkheid en de anonimiteit tijdens de klachtenprocedure in twijfel. De Liefde: Land- en tuinbouworganisatie LTO moet oordelen over een klacht over een agrariër en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) over oordeelt over een klacht over een supermarkt. Dat is niet onafhankelijk. En je kunt je afvragen hoe anoniem een klager kan blijven.’ Volgens LTO is de proef nog volop in ontwikkeling en doet de organisatie er alles aan om de anonimiteit van klagers te garanderen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin