Afzetorganisatie ZON heeft in 2013 een resultaat na belastingen behaald van 1,3 miljoen euro. Het aantal leden daalde van 340 naar 303 per 2014.
De winst voegt de organisatie toe aan het eigen vermogen. De financiële positie toont daardoor herstel. De solvabiliteit stijgt en is met 47 procent weer hetzelfde niveau als 2011. De afzetorganisatie kiest er verder voor de uitbetaaltermijn op 12 dagen te houden, waar de supermarkten de rekeningen later betalen. Ook kiest de organisatie voor het verder verlagen van provisies.
Het financieel herstel volgt op een reorganisatie die is ingezet in 2012. De voorziening voor de reorganisatie leidde in 2012 vooral tot het verlies van 2,4 miljoen euro. Nu, na een forse reorganisatie en herstructurering in het project ‘Huis op orde’, een traject dat ruim anderhalf jaar in beslag nam, zijn kosten bespaard en productgroepen meer op zichzelf komen staan in divisies en businessunits.
De totale omzet in 2013 bedroeg ruim 362 miljoen euro. Door het in 2013 -vanwege een koud voorjaar- laat op gang gekomen teeltseizoen was de aanvoer lager dan voorgaande jaren. De prijzen waren over het algemeen goed. Voor de meeste tomatentelers daarentegen was het een slecht jaar, met vooral in zomer en nazomer lage prijzen.
Algemeen directeur Gerjo Scheringa: ‘Onze leden mogen van ZON verwachten dat het bedrijf scherp op de kosten blijft letten en slagvaardig opereert. Een gezonde financiële organisatie is noodzakelijk om de uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, zoals toenemende concurrentiedruk en afbouw van subsidiestromen. Geen tijd dus om tevreden achterover te gaan leunen, ondanks de keurige jaarcijfers, maar samen verder werken aan een gezonde toekomst’.