Doorgaan naar artikel

Nederland maalt niet om tuindersleed

Het is natuurlijk al erg genoeg dat het toch al rottig verlopende afzetjaar 2014 nu definitief naar de vaantjes is geholpen door het om politieke redenen sluiten van de Russische markt. Maar daarnaast moeten we ook nog eens concluderen dat Holland zich weinig solidair opstelt naar de getroffen tuinders.Het is natuurlijk al erg genoeg dat het toch al rottig verlopende afzetjaar 2014 nu definitief naar de vaantjes is geholpen door het om politieke redenen sluiten van de Russische markt. Maar daarnaast moeten we ook nog eens concluderen dat Holland zich weinig solidair opstelt naar de getroffen tuinders.

Bij sommigen levend optimisme (ja, ook bij mij) aangaande het sinds enkele jaren schijnbaar weer wat betere imago van de Nederlandse tuinders, loopt in het mediageweld van de laatste week toch wel een deukje op. ‘Collateral damage’ van de onschuldigste soort natuurlijk. Want er is zoveel in het wereldnieuws gaande dat veel en veel erger is. Maar vrolijker zullen de toch al zo geplaagde tuinders er niet van worden.

Boeren en tuinders die op Dag 1 van de Russische boycot direct pleiten voor een overheidsmaatregel om de pijn beter te verdelen, krijgen een oude Pavlov-reactie terug: boeren klagen altijd.

Op Dag 2 geeft in de populaire dagelijkse opiniepeiling Standpunt NL van Radio 1 een (kleine) meerderheid van Nederland te kennen het niet zomaar eens te zijn met de stelling dat boeren en tuinders gecompenseerd moeten worden. Volgens de eenvoudige logica: als de prijzen goed zijn hoor je ze ook niet en ze hebben jarenlang goed verdiend op die Russische markt.

Op Dag 3 hoor ik de doorgaans toch goed geïnformeerde politiek commentator Kees Boonman ook nog eens naar de tuinders sneren dat ze wel erg veel van Brussel verwachten, “terwijl we toch allemaal zo anti-Europa waren”. En dat ze de schade wel heel erg snel heel erg hoog inschatten.

Als op Dag 5 een zevental tomatenbedrijven komt met de actie Samen Sterk, waarin Nederland aan de hand van de favoriete groenterecepten van BN’ers aangespoord wordt om vooral méér tomaten te eten, dan wordt dat op BNR door ‘merkendeskundige’ Paul van Moers weggezet als opportunistisch. Waarop de man een kinderlijk vereenvoudigd beeld geeft van de manier waarop groenten en fruit de markt op komen en hoe het met de kwaliteit gesteld is en er net aan een complimentje af kan voor tomatenmerk ‘Tasty Tommie’. Tja.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin