De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat het marge-onderzoek voor verschillende versproducten uit 2009 opnieuw uitvoeren.
Het gaat om een update van het onderzoek ‘Prijsvorming in de agrifoodsector’ op verzoek van de ChristenUnie. “Wij hebben de staatssecretaris gevraagd om aan te geven wat er met dit rapport uit 2009 gebeurd is. De staatssecretaris heeft toegezegd om in overleg met de Alliantie Verduurzaming Voedsel de ACM te verzoeken om een update van dit rapport”, zo laat die politieke partij weten.
Uit dat marge-onderzoek van (destijds) de NMa (nu ACM) naar onder andere komkommer en paprika bleek dat de prijs voor AGF-producten in de periode 2005 tot en met 2008 in de supermarkt een veelvoud is van de prijs op producentenniveau en dat de supermarkt in euro’s de hoogste marge behaalt ten opzichte van de overige schakels in de keten. De prijs die consumenten voor AGF-producten betalen, bestaat voor een groot deel uit de kosten van de groothandel en de supermarkten. In dat nieuwe onderzoek komt overigens wel meer nadruk op marges voor vlees, met name kip, zo laat de ChristenUnie weten. Hier zijn de discussies over duurzaam produceren het grootst.
Prijsafspraken
Naast verduurzaming van de teelt heeft het ministerie ook aandacht voor eerlijke prijzen voor boeren en tuinders. Zo komen komend voorjaar nieuwe beleidsregels voor mededinging die meer ruimte lijken te bieden voor prijsafspraken voor duurzaam geproduceerde producten. De ACM werkt hiervoor juist een toets af.