ESSEN – Aldi heeft in Duitsland in de eerste tien maanden van het jaar meer dan een kwart van zijn assortiment in prijs verlaagd.
Er is volgens het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung vrijwel geen assortimentsgroep waarin Aldi de prijzen niet heeft verlaagd. Lidl reageerde iedere keer op de prijsverlagingen van de concurrerende discounter. Lebensmittelzeitung noemt de agressieve strijd tussen beide partijen ongekend en heeft het (gekscherend) over een ‘wapenwedloop tussen Aldi en Lidl’.
2015
Lebensmittelzeitung noteerde ook prijsverhogingen, maar die bleven in aantal achter bij de prijsverlagingen. Volgens Duitse retailexperts zal het aantal prijsverlagingen in 2015 minder zijn, omdat er een grens is bereikt. Aldi heeft volgens de kenners in 2014 vaak gebruik kunnen maken van het prijswapen, dankzij de ruimte die is ontstaan door de daling van de grondstofprijzen.
Wijn
Lidl reageerde niet alleen op de prijsverlagingen van Aldi, maar profileerde zich in Duitsland ook door verschillende opvallende acties in de assortimentsgroepen wijn en speelgoed. Zo heeft Lidl Duitsland tegenwoordig veel wijnen tussen de €30 en €90 in het assortiment en ook een wijn met een prijskaartje van €349.