Door de opkomst van verticale ketensamenwerking bij de afzet van glasgroente, wordt ook steeds vaker op basis van vaste prijsafspraken geleverd.
Dat stelt ABN Amro in haar rapport Visie op Agrarisch. ABN beschrijft daarin de ontwikkeling van nieuwe ketenmodellen door hogere eisen van afnemers en de vraag van consumenten naar productdifferentiatie. Volgens ABN Amro gaan deze nieuwe modellen steeds vaker gepaard met vaste prijsafspraken.
Dat vereist wel ondernemersschap. “De omschakeling naar nieuwe ketenmodellen vraagt ondernemerschap en managementkwaliteiten van de ondernemers. Dit begint met de vraag in welke keten je zit of wilt zitten, om vervolgens een bewuste keuze te maken voor consolidatie, specialisatie, ketensamenwerking of de overstap naar een andere keten.”
ABN Amro brengt in het rapport de schaalvergroting in beeld. Begin 2013 waren er nog 1.030 glasgroentebedrijven in Nederland actief. Dit aantal lag in 2002 nog op 2.500 bedrijven. De gemiddelde omvang van de bedrijven van 3,21 hectare is verdubbeld ten opzichte van 10 jaar geleden.
Ook groeide het belang van energie. Circa 30 procent van de totale kosten van een glasgroentebedrijf betreft energie. In 2001 bedroeg het aandeel energiekosten nog 20 procent van het totaal.