Het lijken wel telersprijzen die Lidl hanteert: 49 cent voor Doyenné du Comiceperen.
Met de stuntprijzen accentueert Lidl dat ze opnieuw de verkiezing won voor beste supermarkt op AGF-gebied. Concurrenten halen het niet bij die prijs voor de tweede Nederlandse peer. AH en Aldi kiezen beiden voor acties met Conference, maar vragen 65 cent voor een kilo.
De actie van Lidl wordt als buitengewoon scherp ervaren, maar alle acties lijken welkom op dit moment. Waar de mini-prijzenslag bij Elstar vorige week de derde en vierde pluk appels mooi lijkt te hebben weggewerkt, moet er nog wel wat druk ontstaan op de perenmarkt.
Die druk lijkt ook deels door afzetpartijen te worden gecreëerd. Zo worden de volumes laag gehouden, ook voor de klok. Dat heeft ook te maken met huurcontracten voor koelcellen. Die lopen vaak tot eind december. Telers hebben nu dus de tijd.
Ook de verkoop van ongesorteerde Conference wordt met argusogen bekeken. Worden echt prijzen betaald van 35 cent per kilo ongesorteerde Conference? Dat kan met de huidige telersprijzen van maximaal 45 cent eigenlijk niet uit. Of gaat de markt toch uit van aantrekkende prijzen.
Een handelsbedrijf laat weten dat volgende week in Duitsland proeverijen Conference van start gaan. De Duitse perenmarkt is in handen van de Italianen en zal dat voorlopig ook blijven. Verder is er opvallende vraag naar ongesorteerde Conference uit Polen. Of de peren uiteindelijk een andere bestemming krijgen, blijft onduidelijk.