Terwijl in Nederland Rijkswaterstaat het aantal wegen waar ze op mogen rijden uitbreidt, blokkeert het Europees Parlement de verdere ontplooiing van de Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV).
Een meerderheid van de Transportcommissie van het Europees Parlement stemde vorige week tegen de grensoverschrijdende inzet van de extra lange vrachtwagens. Sinds enkele jaren experimenteren ook de agf-handel, waaronder bijvoorbeeld The Greenery met LZV’s, ook wel aangeduid als ecocombi’s.
Europarlementariër Peter van Dalen van ChristenUnie is teleurgesteld en spreekt van een gemiste kans: “De Europese Commissie wil dat landen zelf bepalen of ze grensoverschrijdend verkeer van ecocombi’s toestaan. Dat is een verstandige aanpak omdat de invoering van deze vrachtwagens nationaal gevoelig ligt. Helaas blokkeert het Europees Parlement deze aanpak, omdat de transportcommissie intern verdeeld is. Leden uit Noordwest-Europa zijn erg voor. Hoe zuidelijker en oostelijker je komt, hoe groter de weerstand”, aldus de Europarlementariër.
‘Onbegrijpelijk’
Volgens Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement (EP), is het onbegrijpelijk dat het EP de verdere ontwikkeling van de ecocombi frustreert: “In Nederland is de ecocombi al toegestaan in het goederenvervoer. Dat leidt tot minder milieuvervuiling, minder vrachtwagens en dus ook minder files. Ook blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de invoering van de ecocombi niet leidt tot extra kosten voor wegenonderhoud of verslechtering van de verkeersveiligheid. Hopelijk dringt het besef dat de ecocombi een enorme kans voor het wegvervoer is, vlug door in alle Europese landen. Deze innovatieve vrachtwagen is goed voor zowel het wegvervoer, als het milieu en de verkeersveiligheid”, aldus Van Dalen.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben absoluut geen begrip voor het besluit van de Transportcommissie van het Europees Parlement om grensoverschrijdend vervoer in de EU met ecocombi’s (LZV’s) af te wijzen. TLN en EVO spreken van een gemiste kans om het goederenvervoer in de EU efficiënter en duurzamer te maken.
In april volgt nog een tweede formele stemming over dit onderwerp in de plenaire bijeenkomst van het EP. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat heeft in Nederland onlangs nog een aantal provinciale wegen goedgekeurd voor LZV’s. Het gaat om de volgende wegen: de N9 tussen Alkmaar en De Kooy, de N33 vanaf de A7 tot de Eemshaven, de N35 tussen Zwolle en Raalte, de N57 tussen Middelburg en Vrouwenpolder en de N99 tussen De Kooy en Den Oever. De lange trucks zijn in Nederland sinds 2000 onder voorwaarden op door de wegbeheerder toegewezen wegen toegestaan. Er zijn er inmiddels bijna 950 in gebruik.