Het CBL voelt niets voor een onafhankelijk toezichthouder die toeziet op naleving van een gedragscode voor supermarkten, zoals in een initiatiefnota voorgesteld door Jaco Geurts van het CDA.
Volgens directeur Marc Jansen van het CBL, de belangenorganisatie voor supermarkten, kunnen klachten nu al anoniem worden ingediend.
Jansen wijst erop dat in september 2013 een stuurgroep is ingesteld waar naast het CBL ook de agrarische belangenbehartiger LTO Nederland en voedingsmiddelenkoepel FNLI deelnemen. Partijen met een klacht over een afnemer of leverancier kunnen volgens afspraken de belangenorganisatie die bij hun positie in de keten past aanspreken.
“De klacht wordt in het geval van een boer of tuinder door LTO Nederland beoordeeld en indien als mogelijke overtreding bestempeld anoniem doorgegeven. Vooralsnog is één zaak ingediend en die bleek niet hard. Ik zie twee mogelijke redenen voor het gebrek aan klachten: of ze zijn er gewoonweg niet of men durft geen klacht in te dienen – maar komt dan doordat men niet weet hoe het systeem werkt.”
Jansen zegt ook dat in het Verenigd Koninkrijk al een ombudsman is ingesteld om mogelijke overtredingen van een gedragscode te onderzoeken. “Vooralsnog zijn er geen zaken ingediend en ik zou dus terughoudend zijn met het instellen van een dure toezichthouder in Nederland die vervolgens vrijwel niets te doen heeft.”
Jansen hekelt de titel van initiatiefnota, “Een eerlijke boterham”. “Wat is eerlijk? Om te beginnen zijn er boeren en tuinders die wel een goed belegde boterham verdienen. Het is niet zo dat de sector collectief financieel in zwaar weer zit. Ten tweede worden prijzen toch in de kern bepaald door vraag en aanbod.