De verwachte ontwikkeling van de Turkse glasgroentesector zal de komende jaren niet leiden tot echte concurrentie voor Nederlandse glasgroente.
Dat stelt de Rabobank na een marktanalyse van de Turkse glastuinbouw, waarin de Russische boycot van Europese producten niet is meegenomen. De Turkse bedrijven zijn vaak te klein, te oud en de productie te laag, waardoor er wel kansen liggen voor Nederlandse agribusiness.
Zo is de Turkse kostprijs voor een kilo trostomaten 60 cent in een verouderde plastic kas, maar 85 cent in een moderne glazen kas. Maar product uit de verouderde teelten komen moeilijk op de EU-markt door strenge eisen. De Turkse groentemarkt (consumptie) is 2,5 keer zo groot als de Duitse, dus de immens glastuinbouwsector van 61.000 hectare (inclusief sierteelt) produceert vooral voor Turkse klanten.
Op de Russische markt en in mindere mate in Duitsland liggen Nederlandse en Turkse producten naast elkaar, maar Turkije heeft ontwikkelingsproblemen die het moet oplossen eer het een grote concurrent zal worden. Uit de gegevens blijkt dat Turkije 45 procent van de tomatenimport van Rusland invult, tegen een Nederlands aandeel van 6 procent. Bij paprika komt het Nederlandse aandeel van de Russische import wel onder druk door onder meer Turkije. Het Nederlandse aandeel daalde van 21 procent in 2007 naar 16 procent in 2012, terwijl het Turkse aandeel groeide van twee procent 2007 naar 7 procent in 2012.
Toch schetst de Rabobank de ontwikkeling die indirect wel tot verschuiving kan leiden. Turkse leveranciers hebben last van de snel ontwikkelende glasgroenteteelt in landen als Oezbekistan, Kazakstan, Azerbeidzjan. Nederland speelt op de Russische markt geen hoofdrol, maar duidelijk is dat de Russische markt van verschillende kanten wordt bevochten.