Op de veilingen Hoogstraten en BelOrta wordt dit jaar van 83 hectare tomatenspecialties aangevoerd. Dit is 57 procent meer dan het gezamenlijke areaal van vorig jaar (53 hectare). Alleen de specialties met grote volumes komen gedeeltelijk voor de klok.
Bij BelOrta is het areaal specialties gegroeid van 26 naar 38 hectare. Bij Veling Hoogstraten was de groei nog groter: van 27 naar 45 hectare. Hoewel alle specialties onder het Flandria-label vallen, hanteren beide veilingen soms verschillende namen voor dezelfde specialty. De grootste aanvoer komt van snacktomaatjes (pruimcherry) met de naam Bellino of Vit-a-Shake, kleine troscherrytomaat (Cherrystar) en cocktailtomaten met een hoog lycopeengehalte (Ministar Lyco+). BelOrta geeft aan dat het niet meegaat in de (internationale) tendens naar steeds dikkere snoeptomaatjes. Als uiterste consequentie van deze visie biedt de veiling dit jaar de ‘Pareltomaat’ aan, een tomaatje met een vruchtgewicht van 1 gram.
Een op een
Bij beide veilingen wordt een groot aantal typen tomaten alleen via bemiddeling en vaak ook exclusief aangeboden. Daarbij wordt vaak een ketenoverlegmodel toegepast waarbij op vraag van de klant bepaalde typen en rassen wordt geteeld en verpakt. Vaak wordt dan voor één type tomaat één teler aan één klant gekoppeld. “In samenspraak met de exporteur bieden we de klant een gepersonaliseerde service”, zegt Natalie Snijers van de commerciële dienst van Veiling Hoogstraten. “We zoeken samen uit welke producten, verpakkingen en volumes het best geschikt zijn voor een bepaald type winkel of doelpubliek.”
Tevreden consument
Ook BelOrta werkt via ketenoverleg met handelaren, exporteurs en F1’s (grote Belgische winkelpunten zoals Spar, Carrefour, Colruyt, Macro en Champion). “Dergelijke afspraken werken goed. Dat wordt telkens weer bewezen op de winkelvloer met tevreden consumenten.”