De koepels voor handel en afzetorganisaties FrugiVenta en DPA werken met de fruittelersorganisatie NFO aan een doorstart van het GroentenFruit Bureau (GFB).
Dat bureau werd juist in 2013 opgedoekt, wat de sector een bedrag van 1,25 miljoen euro kostte. Het doorgestarte bureau moet kleiner zijn. Het is de bedoeling dat 2 medewerkers van het oude GFB worden overgenomen.
Het is nodig een erkende promotie-organisatie te houden om aanspraak te kunnen blijven maken op Europese steun voor campagnes. Nederland mist nu de boot omdat geen nieuwe campagnes worden gestart, terwijl het Europese budget juist stijgt van 50 naar 200 miljoen euro per jaar. Subsidies kunnen echter alleen worden aangevraagd door erkende rechtspersonen.
Momenteel lopen vier grote campagnes vooral in Duitsland: ‘Frische ist Leben’, ‘Sicher ist Lecker’, ‘Colourful Taste’ en voor Conference, allen in Duitsland. Frische ist Leben loopt tot en met 2014, net als Colourful taste. De campagne Sicher ist Lecker loopt iets langer door, maar stopt ook daarna.