Onzekerheid heerst nog over wat nu moet gebeuren met de al aan Russische afnemers verkochte handel. Ook de Russische overheden weten het niet precies.
De allereerste gevolgen van de vanmorgen afgekondigde importstop worden nu gevoeld door exporteurs, die wagens onderweg hadden en hebben. “Het is nu nog volstrekt onduidelijk of er niet toch nog wat product de grens over mag”, zegt directeur Gert Mulder van Frugi Venta. “We ontvangen daarover wisselende berichten. Kennelijk is dit allemaal nog zo vers, dat zelfs de Russische overheid niet precies weet wat er nu moet gebeuren.”
Er zijn wagens teruggeroepen. Maar vandaag zijn volgens Mulder ook nog zo’n vijftig vrachtwagens onderweg gegaan. En nog eens 100 vrachtwagens aan het dock gehouden. Eerder deze week al lieten handelaren weten naar Rusland te expoteren ‘met de handrem erop’.
“Een vrachtwagen die aan de grens wordt teruggestuurd is vier dagen heen en vier dagen terug onderweg. Dan kan de lading direct naar de stort”, aldus een handelaar. ‘Met de handrem erop’ werd er pas een nieuwe zending gestuurd als de zending daarvoor was aangekomen en betaald.
Of de wagens die nu nog onderweg zijn of al aan de grens staan Rusland nog in komen is hoogst onzeker. Mulder: “Dit is nu een kwestie van de allereerste schadebeperking. Maar de voornaamste schade tekent zich in de komende periode af.” Daarbij gaat het niet alleen om product dat tegen vermoedelijk lagere prijzen naar andere markten moet. Maar ook om de doorlopende operationele kosten van handelsbedrijven die een groot deel van hun handel op de Russische markt doen.