Nederlandse exporteurs kunnen een klein graantje meepikken van het WK-succes van ‘die Mannschaft’.
Dat denkt econoom Marten van Garderen van ING Bank. “Een overwinning leidt tot euforische stemming en dus tijdelijk meer consumentenvertrouwen. Men koopt dan een aantal weken net wat meer over de hele breedte van de economie.”
Van Garderen becijferde dat bij een Nederlandse zege de consumptie in het lopende kwartaal 0,25 tot 0,5 procentpunt had gestimuleerd. “Dat komt neer op 0,1 tot 0,2 procent meer groei in het lopende kwartaal. In Duitsland zal het effect niet hetzelfde zijn maar wel vergelijkbaar.”
In elk geval is een Duitse zege voor Nederland normaliter beter dan een Argentijnse. Nederland exporteerde in 2013 voor €22,3 miljard aan agrarische producten naar Duitsland, terwijl Argentinië slechts €37,8 miljoen aan agrarische producten uit Nederland kocht. “Met Duitsland is het graantje toch wat groter”, stelt Van Garderen vast.
Econoom Hein Schotsman van ABN Amro, eerder auteur van Soccernomics, noemt het bewijs ‘wankel’. “De echte economie overwint uiteindelijk. Spanje werd in 2010 wereldkampioen en kort daarna stortte de Spaanse economie in een diep dal, weliswaar niet dóór het WK maar door de Eurocrisis, maar het effect van winst bleek toch wel erg beperkt.” In het geval van Duitsland denkt Schotsman dat de locomotief al dusdanig op stoom is dat van extra consumptie nauwelijks sprake zal zijn.