Het Amerikaanse fruit en groenteconcern Chiquita heeft in 2013 verliezen beperkt door een herstelprogramma.
Het verlies bedroeg 16 miljoen dollar tegen 405 miljoen dollar in 2012. Volgens de topman Ed Lonergan is afscheid genomen van verliesgevende onderdelen die niet tot de corebusiness van het concern behoren.” De omzet van het concern dat handelt in fruit, maar ook bijna een miljard omzet in groentesalades en gezonde snacks kwam uit op 3,06 miljard dollar, een fractie lager dan vorig jaar.
Volgens Lonergan moest Chiquita in het laatste kwartaal problemen oplossen in de sourcing van bananen en groente. In dat kwartaal leidde een tekort aan ijsbergsla tot problemen in de belevering van klanten. Later in het kwartaal kwam daar juist een overschot van grondstoffen voor salades overheen door het sterk veranderde weerpatroon in delen van de Verenigde Staten.
Twee derde van de omzet van Chiquita wordt gehaald uit de verkoop van bananen. In Europa daalde de afzet en lokaal wist Chiquita de prijs te verhogen. In delen van Europa heerst een prijzenoorlog.