De Belgische land- en tuinbouw vreest een prijzenoorlog in de Belgische supermarkten bij groente en vlees door de groei van Albert Heijn.
De Nederlandse supermarktprijzen liggen gemiddeld 12 procent onder de Belgische. De introductie van Albert Heijn heeft al geleid tot prijsverlagingen bij de Belgische ketens, zo berekende AC Nielsen recent.
De boerenorganisaties maken zich ongerust over de prijsdruk die is ontstaan op voedingsmiddelen sinds Albert Heijn zijn entree op de Belgische markt maakte, melden diverse Belgische media. Als voorbeeld noemen ze asperges voor 6 euro per halve kilo, terwijl de veilingprijs 8 euro bedraagt.
Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) spreekt van onrust onder Belgische landbouwers. ‘Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal zullen terechtkomen. Leveranciers worden onder druk gezet om hun prijzen te verlagen, en ze durven niet weigeren uit schrik afzet te verliezen.’
Landbouworganisatie De Boerenbond spreekt van een onhoudbare situatie voor de boeren. ‘Het wordt voor hen steeds moeilijker om een correcte prijs te krijgen voor hun producten’, waarschuwt woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe. ‘Alle supermarkten doen het’, zegt ze over de grote kortingen. ‘Maar wij vinden het helemaal niet kunnen dat voeding wordt gebruikt als lokmiddel.’