Albert Heijn gaat vanaf maandag de prijzen van ongeveer duizend artikelen verlagen. Het gaat vooral om A-merken, maar in sommige gevallen dalen de prijzen van het huismerk mee.
Daar zijn in veel gevallen ook groente en fruit in verwerkt, zoals diepvriesspinazie. Of de prijsverlaging ook geldt voor verse groente en fruit onder huismerk, valt nog niet te zeggen, maar ligt voor de hand.
Sommige producten worden tot 20 procent goedkoper. Het gaat volgens Albert Heijn om een structurele prijsverlaging en niet om een kortingsactie.
Aanval op Lidl
Albert Heijn richt de kortingsaanval voorop op rivaal Lidl. ”Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt”, zegt topman Sander van der Laan in het AD zaterdag.
“Het klopt dat steeds meer mensen de weg naar onze filialen weten te vinden”, laat Lidl bij monde van een zegsvrouw weten. “Wij bieden klanten altijd producten van de hoogste kwaliteit te bieden, voor de laagste prijs. Op dit concept wordt enthousiast gereageerd en dat moedigt ons aan om het voort te blijven zetten.”
De grootste concurrent van Albert Heijn, Jumbo, laat in een reactie weten dat het de prijzen sowieso verlaagt als de vaste prijzen van een ander lager blijken. ”Dat zullen we ook nu doen, of Albert Heijn nou 1 of 1000 prijzen verlaagt”, aldus een woordvoerder.
Hoogvliet verklaart: ”Wij bewaken altijd onze prijsafstand en zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt.” Aldi en C1000 waren niet bereikbaar voor commentaar.
Scenario 2003
Eind 2003 kondigde Albert Heijn ook een grote prijsverlaging aan. Dat leidde tot een prijzenoorlog onder de supermarkten. Volgens Albert Heijn is de situatie deze keer anders. ”Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen.”