De Italiaanse afzetorganisatie voor fruit VOG heeft juist een intensieve promotiecampagne afgesloten in Nederland, om met het appelmerk Marlene voet aan de grond te krijgen. Onder dat merk worden bekende rassen als Granny Smith verkocht en Fuji, in totaal zeven rassen.
De campagne viel in de eerste twee maanden van dit jaar, vroeger dan een gelijksoortige campagne in Nederland in 2012. Toen werd in maart en april een campagne opgezet. VOG stak in 2012 voor het eerst tienduizenden euro’s in reclamecampagnes in media. Dit is dit jaar verder doorgevoerd. Volgens groothandelsbedrijf Aartsen Fruit, partner in de campagne, is de actie goed uitgepakt. “Er zit een duidelijke plus in de verkopen. Dit jaar is er wat meer vraag naar Granny Smits door de beperkte beschikbaarheid uit Frankrijk.”
Groentespeciaalzaak Gijsbrecht uit Hilversum kent de campagne, maar wil zich meer richten op het Nederlandse clubrassensegment Junami en Rubens. “Ik ken het Italiaanse merk, en de campagne ziet er goed uit, maar het is ook lastig om aan de appels te komen. Het is niet bij onze leverancier te krijgen”, laat de speciaalzaak weten. Een andere speciaalzaak uit Oss heeft niet van de campagne gehoord.
VOG heeft het merk Marlene in Nederland op de markt ondersteund met beloningen voor kopers. Afnemers van Aartsenfruit konden bij afname van volumes van het merk geschenken winnen. Ook kregen honderden Nederlandse speciaalzaken campagnemateriaal opgestuurd.