Doorgaan naar artikel

Tuinbouwbedrijven staan voor dilemma

Ik hoor vaak van tuinbouwondernemers dat ze worden platgebeld door uitzendbureaus met de meest creatieve offertes voor arbeidskrachten.

Het is overduidelijk dat arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa een groot succes zijn. Mede door dit succes zijn er de afgelopen jaren flink wat uitzendbureaus met deze specialisatie bijgekomen. Veel tuinders werken met arbeidsmigranten. De keuze voor een uitzendbureau blijft voor veel tuinders een lastig dilemma, vaak weten ze niet waar ze een bureau en de verschillende werkwijzen precies op kunnen én moeten beoordelen. Bij een verkeerde keuze kan dat misstanden tot gevolg hebben, maar kun je dat de tuinders dan aanrekenen? Ik merk gelukkig in de praktijk dat de meeste tuinbouwondernemers inmiddels de juiste kennis in huis hebben om een malafide en bonafide uitzendbureau van elkaar te onderscheiden. Toch geldt vaak: hoe groter de margedruk, hoe groter de creativiteit. Mijn advies is dan ook om altijd waakzaam te blijven bij de keuze voor een uitzendbureau. Wat zijn dan belangrijke aandachtspunten om een uitzendbureau op te beoordelen? Het spreekt voor zich dat een uitzendbureau haar corebusiness goed geregeld moet hebben. Daarmee doel ik op zekerheden als goede begeleiding van de mensen, een correcte verloning, huisvesting op orde, etc.



Het is aan te raden om vooraf te checken waar en hoe een uitzendbureau dat soort zaken regelt en of het bureau daar ook open en transparant in is. Naast deze zekerheden is het belangrijk dat een arbeidsmigrant het naar zijn zin heeft op het bedrijf. Dat begint met een goede voorlichting door het uitzendbureau in het land van herkomst over de werkzaamheden in Nederland. Deze informatie kan het beste in de moedertaal gegeven worden, om er zeker van te zijn dat de arbeidsmigrant met de juiste verwachtingen naar Nederland komt. Bovendien kan het uitzendbureau zo een goed beeld krijgen van wat de wensen en persoonlijke voorkeuren van de arbeidsmigrant zijn, om zo een passende werkplek te vinden. Hierdoor neemt het plezier in het werk toe en kloppen de verwachtingen vanuit zowel de tuinder als de werknemer, wat de productiviteit ten goede komt.



Vergeet ook niet om, nadat de arbeidsmigranten zijn aangenomen, met ze in gesprek te blijven. Hoe zien ze hun toekomst? Hoe ervaren ze de huisvesting en hebben ze het naar hun zin in Nederland? Krijgen ze correcte loonstroken en wordt het loon op tijd betaald? Dit zijn duidelijke indicatoren over de kwaliteit van het gekozen uitzendbureau.



Kies het uitzendbureau dan ook weloverwogen uit. Dat komt de werkrelatie met de uiteindelijke werknemer alleen maar ten goede, het werk wordt op een efficiënte manier uitgevoerd en op deze manier haal je het meeste rendement uit je arbeidsinvestering. Hiernaast zorgt het geheel voor een goede nachtrust!

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Volker van Vuurde

directeur Holland Contracting

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin