Consumenten denken dat drie op de tien etiketten niet kloppen. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in etiketten van groente, fruit en brood. Het vertrouwen in de veiligheid van voedsel groeit.
Dat blijkt uit het Duurzaamheidskompas van Marketresponse. Uit dit onderzoek komt naar voren dat het algemene vertrouwen in voedselproducten bij vier op de tien consumenten is verminderd ten opzichte van de vorige meting. Zuiver gekeken naar de veiligheid van voedselproducten is er echter juist een lichte stijging van vertrouwen. Vandaar dat men aangeeft het koopgedrag niet te hebben veranderd, ondanks recente fraudezaken.
De meeste Nederlanders denken dat de mate waarin de informatie op het etiket klopt niet anders is voor dure dan voor goedkope producten. Ook tussen A-merken en andere merken verwachten zij geen verschil. Wel is een derde van de Nederlanders van mening dat een product met een keurmerk meer te vertrouwen is dan zonder. De keurmerken waarin consumenten het meeste vertrouwen hebben zijn Max Havelaar/Fairtrade (60 procent), EKO Keurmerk (39 procent) en het Ik Kies Bewust Keurmerk (36 procent).