Het GroentenFruitBureau (GFB) ondervindt de harde realiteit van het opdoeken van de productschappen. Volgens GFB-voorzitter Willem Baljeu was het kabinetsplan om de schappen te ontmantelen ondoordacht en dreigt met het GFB ook generieke promotie te verdwijnen.
“We dachten tot voor kort dat het PT nog wel zou blijven bestaan en dat onder de taak gezondheid en welbevinden ook generieke promotie gefinancierd kan worden. Ik heb er een hard hoofd in dat generieke promotie straks nog van de grond komt, want wie gaat er voor betalen?” Voor productpromotie als My Tomato of de Conferencecampagne zijn wel branche-organisaties te vinden of telersvereningingen, maar voor generieke promotie als voor de 2-ons-groente-en-2-stuks-fruit is dat lastiger, denk Baljeu. Het PT heft voor algemene (generieke) promotie.
Maar er staat meer op het spel. Met het verdwijnen van het GFB dreigt de sector Europese promotiemiddelen te gaan missen. Ook de Belgisch-Duits-Nederlandse samenwerking op gebied van promotie dreigt te verzanden. “Na de Ehec-crisis konden we heel snel samen een campagne opzetten. Nederland kon dat uit de reserves financieren. In Duitsland duurde dat maanden van vergaderen omdat ze allemaal met de pet rond moesten. Dat is nu ook ons voorland.”
Het GFB heeft veel opgebouwd, stelt Baljeu: “De omzet steeg van 2,5 naar 10 miljoen euro. Het was net tijd om te gaan oogsten.” Na het nieuws over het ontmantelen van het GroentenFruitBureau kreeg Baljeu veel reacties. “Iedereen roept wel dat dit moet en dat, maar als puntje bij paaltje komt, moet er wel geld bij. Bijvoorbeeld de uiensector. Elk jaar besluit de handel weer tot een promotiebijdrage, maar dat zijn geen verplichtingen voor de komende jaren. Ik heb een handtekening nodig op papier en budget.”
De komende drie maanden gaat Baljeu met het PT onderzoeken waar mogelijkheden liggen promotietaken te voldoen. Op de komende FruitLogistica zal de stand van het bureau ook al kleiner zijn dan verwacht.