De grote afzetorganisaties voor glasgroenten hebben de handen ineen geslagen voor de Nederland-promotie op de Duitse Grüne Woche-beurs.
Ondermeer The Greenery, Kompany, Van Nature, FrEsteem en Tasty Tom dragen financieel bij aan de Nederland-promotie. Nederland is partnerland en vanaf 18 januari voor de zestigste keer op de beurs die een half miljoen Duitsers trekt.
Voor het GroentenFruitBureau is dit de laatste keer dat het collectieve promotie op deze wijze organiseert. Het bureau wordt ontbonden. De toekomst van collectieve promotie is onzeker, weet Jochem Wolthuis, coördinator van de Nederlandse groente- en fruitinzending “We zijn deze week nog één keer in volle glorie aanwezig, en het is aan deze bedrijven te danken dat we er überhaupt staan. De samenwerking van deze bedrijven is misschien wel de nieuwe collectiviteit, na het verdwijnen van het PT.”
Wolthuis noemt het wrang dat juist op de zestigste feestelijke deelname van Nederland de collectieve promotie wordt afgebroken. Naast het GroentenFruitBureau, is ook het Bloemenbureau in zwaar weer en dat is niet anders in de vissector. Toch staat de Nederlandse land- en tuinbouw er gebroederlijk. De bezoekers zullen er weinig van merken.
Die groente- en fruitstand zal voor bezoekers van de Floriade bekend voorkomen. Het meubilair is overgebracht naar Berlijn. De blikvanger is een marktkraam met uitstalling van veel glastuinbouwproducten. De stand wordt beurtelings bemand door de grote afzetorganisaties die op die dagen hun eigen product meenemen en zo en passant nog wat merk-exposure krijgen.