Het Duitse groente- en fruitconcern Landgard gaat de banden met de groente- en fruittelers aanhalen.
De organisatie spreekt over het terugwinnen van vertrouwen na enkele jaren van stevige verliezen en organisatorische problemen. Landgard heeft een groentenomzet van circa 700 miljoen euro en heeft een reeks maatregelen aangekondigd. Zo zal de organisatie eenvoudiger ingericht worden. Dat betekent niet dat de organisatie verandert voor telers, maar de verkoop en ondersteunende taken worden uit elkaar getrokken, stelt een woordvoerder. Landgard Gmbh neemt die laatste taak op zich, waaronder GMO-zaken. Landgard Obst & Gemüse holding richt zich exclusief op de verkoop, waarbij het accent meer komt te liggen op een nationaal dekkende afzet.
Verder komt de verantwoordelijkheid voor productmanagement in de hoofdirectie te liggen en worden contactpersonen aangesteld. Een nieuwe nieuwsbrief moet gaan zorgen voor een meer transparante communicatie naar teler.
Ook de inspraak moet omhoog met meer telers in commissies in de organisatie en komt er een nieuw uitbetaalsysteem. Binnen het GMO-beleid komt meer de nadruk te liggen op duurzaamheid.