Het aantal tomatenbedrijven is sinds 2008 gedaald van 400 naar 330.
Dat blijkt uit gegevens van het Productschap Tuinbouw. Het areaal is met 1.690 hectare wel iets gestegen ten opzichte van 2008 (1.600). In 2010 piekte de export met bijna 760 miljoen kilo. In dat jaar bereikte ook de productie het hoogste niveau, liefst 815 miljoen kilo.
In 2012 importeerde Duitsland ruim 314 miljoen kilo Nederlandse tomaten. Dat was bijna 45 procent van de totale export van ruim 721 miljoen kilo. Het Verenigd Koninkrijk staat met een aandeel van 15 procent tweede, Italië stond met ruim 5 procent derde in 2012. In dat jaar bleef de export achter bij de hoeveelheden die de vier jaren ervoor de grens over gingen, schrijft het PT.
Van de export van ruim 720 miljoen kilo is ruim 60 procent tros. In 2012 maakte de losse tomaat ruim 20 procent uit van het exportvolume, de cherrytrostomaat kwam tot bijna 10 procent. Ruim 5 procent resteert voor varianten als de cherrytomaat, pruimtomaat, pruim trostomaat, pruim cherrytrostomaat en de pruim cherrytomaat.
De Duitse consument heeft bij de hoofdmaaltijd een voorkeur voor trostomaat (circa 50 procent), terwijl Nederlandse consumenten liever een losse tomaat eten. In een dagelijkse peiling van de Groente- en Fruitmonitor van het PT gaf 30 procent van de Duitse respondenten aan de ‘gewone ronde tomaat’ gegeten te hebben. Bijna 20 procent verkoos de tros cherrytomaat, daarna kwamen de romatomaat en de vleestomaat met ieder ongeveer 10 procent. In Nederland scoort de losse tomaat 35 procent, de trostomaat bijna 30 procent, de cherrytomaat en de romatomaat ieder circa 10 procent.