The Greenery heeft in 2012 op een omzet van in totaal 1,4 miljard euro een winst van 1,4 miljoen gemaakt. Dat krap positieve resultaat was met name te danken aan de deelnemingen van het bedrijf en aan de handelsdochters. De kernactiviteiten waren verliesgevend.
Dat maakten vanmorgen Greenery-directeur Philip Smits en voorzitter Theo Ammerlaan van coöperatie Coforta bekend. De cijfers van de Barendrechtse afzetorganisatie worden sterk beïnvloed door het vertrek van de 90 zogeheten T-telers (Prominent, Paprika NL en Purple Pride) naar FresQ. De omzet kwam voornamelijk daardoor in 2012 uit op 1,4 miljard euro. Dat is 212 miljoen euro lager uit dan in 2011, wat op zich door de Ehec-problemen al een moeilijk jaar was.
“Wanneer we het effect van de naar FresQ overgestapte telers niet meenemen in de vergelijking, dan zien we een groei van 1,9 procent in het afgezette productvolume en 2 procent in de export. Daarmee doen we het beter dan het gemiddelde van de Nederlandse voedingstuinbouw”, aldus Smits. Hij ziet met name groei optreden in productie van leden over de grens, zoals tomaten in Engeland en ijsbergsla in Frankrijk.
Smits en Ammerlaan hopen in 2013 ook uit de kernactiviteit, het afzetten van het product van de eigen leden, weer rendement te halen. Na een lang en ingewikkeld implementatieproces moet dan het ict-systeem SAP in plaats van een kostenpost een kostenbesparing gaan opleveren in de logistiek. Ook verwachten Greenery en Coforta dat de omzetplus door de komst van nieuwe leden in 2013 het omzetverlies van stoppende telers en telers die bij The Greenery vertrekken zal overtreffen. In 2012 waren toetreders tot The Greenery goed voor 70 hectare extra, met name in vruchtgroente onder glas en zachtfruit. De ledenomzet daalde echter van 636 naar 485 miljoen euro.