Doorgaan naar artikel

20 tips voor meer omzet uit uw huisverkoop

Hoe haalt u meer omzet uit directe verkoop bij uw boerenbedrijf? 20 adviezen plus een interview met ervaringsdeskundigen. De professionaliteit van directe verkoop van agrarische producten op de boerderij neemt toe.

➤ Ken uw persoonlijke eigenschappen
➤ Zorg voor een goed verhaal
➤ Maak werk van product, winkel en internet
➤ De praktijk: professionele winkel stimuleert huisverkoop   

Het CBS telde in 2016 in Nederland 2.640 bedrijven met verkoop van agrarische producten aan huis. Dat is 4,7% van de 55.681 land- en tuinbouwbedrijven in 2016. In 2003 waren er nog 5.374 agrarische bedrijven met huisverkoop (6,3%). Het aantal verbrede bedrijven met huisverkoop is gedaald, maar de verkoop van producten is wel professioneler geworden. Nederland telt circa 1.450 boerderijwinkels, 750 bedrijven met een stalletje aan de weg en 100 met een kraam op de markt. De overigen leveren hun producten direct aan huis of aan instellingen, catering en horeca. De totale omzet in 2016 bedroeg € 142 miljoen.

Gemiddelde jaaromzet huisverkoop: € 11.000

Huisverkoop of directe afzet aan consumenten, catering, instellingen en horeca kan het nettoresultaat van een agrarisch bedrijf flink verhogen. De gemiddelde omzet van directe verkoop is € 11.000 per jaar. Een derde van de ondernemers zit (ver) boven € 50.000 per jaar, met uitschieters tot € 220.000.

Artikel gaat verder onder de foto.

Pluimveebedrijf Laarman in Ruinen (Dr.) heeft samen met 2 andere ondernemers een professionele boerderijwinkel opgezet in het centrum van Ruinen. - Foto: Ruud Ploeg

Pluimveebedrijf Laarman in Ruinen (Dr.) heeft samen met 2 andere ondernemers een professionele boerderijwinkel opgezet in het centrum van Ruinen. – Foto: Ruud Ploeg

‘Focus op het eigen product. Daar komen de mensen voor en daar kunnen agrariërs ook de beste marge mee behalen’

Onderstaande tips geven aan hoe agrariërs de omzet van de huisverkoop kunnen verbeteren. De belangrijkste tip van Marcel Vijn, onderzoeker Stad-Land Relaties van Wageningen University & Research:

  1. Focus op het eigen product. Daar komen de mensen voor en daar kunnen agrariërs ook de beste marge mee behalen.”

Maar er zijn nog veel meer tips over hoe je meer verdient aan huisverkoop bij het bedrijf. U vindt ze hieronder.

Ken uw persoonlijke eigenschappen:

  1. Ga eerst bij uzelf na of directe verkoop bij u past en of u het leuk vindt om met mensen te werken, want dit zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvolle huisverkoop. Directe verkoop moet u echt liggen, want klanten ontvangen en steeds weer gestoord worden in andere werkzaamheden, is een vak apart. Besef ook dat u extra tijd en energie in de verkoop van producten moet steken.
  2. Ga na of u over voldoende motivatie en goede sociale en commerciële vaardigheden beschikt om producten aan de man te brengen, want het goed kunnen overbrengen van uw bedrijfsverhaal is een belangrijke basis voor directe verkoop aan huis.

Zorg voor een goed verhaal:

  1. Maak een bedrijfsplan met een duidelijke visie, een rode draad, op uw bedrijf en de bijpassende verkoop, want dat helpt u om de juiste keuzes te maken.
  2. Denk na over verkoopvorm: boerderijwinkel, zelfbediening, abonnementen, boerenmarkt, webwinkel en activiteiten, want elke vorm heeft plussen en minnen wat de benodigde arbeid, investeringen, vergunningen en bereikbaarheid, concurrentie, nabijheid van klanten en rendement betreft.
  3. Ga uit van uw eigen bedrijf, uw omgeving en van uzelf als persoon, want zij vormen de as van de marketingaanpak, daar draait alles om. Buit het bijzondere van uw locatie uit en laat vooral de manier van produceren zien aan uw klanten.
  4. Zorg voor een ‘goed verhaal’, want dat is de basis voor uw verkoopformule en de keuzes die u maakt in uw bedrijf. Gebruik dat ook bij het maken van productbeschrijvingen, folders en persberichten.
  5. Verkoop niet alleen een product, maar ook een ervaring/beleving en geef klanten inzicht in uw bedrijf en uw werkwijze, want klanten binden zich aan u als teler, uw bedrijf, de smaak van uw product, de sfeer en uw vakmanschap.
  6. Weet wie uw klanten zijn en vraag naar hun mening over uw product; als u weet wat uw klanten waarderen, kunt u beter tegemoetkomen aan wat zij zoeken en de omzet vergroten.
  7. Zorg dat het product en de service voldoen aan de verwachting van uw klanten, want dat zorgt voor tevreden klanten die terugkomen om opnieuw uw product te kopen.
  8. Bind vaste klanten aan uw bedrijf door ze persoonlijk aan te spreken of gebruik een klantenkaart. Organiseer speciale activiteiten bijvoorbeeld rond de feestdagen, open dagen, excursies of kinderactiviteiten, want dat vergroot de klantenkring en de omzet.

Maak werk van product, winkel en internet:

  1. Maak werk van goede marketing en bewegwijzering, want de gemiddelde Nederlander geeft volgens Wagenings onderzoek opvallend vaak aan geen idee te hebben waar bij hen in de buurt een boerderijwinkel is.
  2. Zorg voor een aantrekkelijke inrichting van uw winkel en voor gastvriendelijkheid, want hoe langer iemand in de winkel is, hoe hoger de gemiddelde besteding.
  3. Zorg voor een evenwichtig productaanbod.
  4. Zorg voor een professionele website, zodat mensen weten wat er in uw winkel te koop is.
  5. Als u op een afgelegen locatie zit, bedenk dan dat verkoop van uw producten via een webwinkel de omzet kan verhogen, want u bedient dan een deel van uw klanten die te weinig tijd hebben om naar uw winkel te komen. Bedenk ook dat een webwinkel wel de nodige logistieke uitdagingen kent.
  6. Focus in de verkoop op het hoofdproduct, want het uitdijen van het assortiment met te veel bijproducten draagt niet altijd bij aan een hoger rendement, terwijl het wel extra energie kost.
  7. Zorg dat je eigen product niet ‘verdrinkt’ in de totale hoeveelheid van producten in de winkel. Want als het product goed vindbaar is en aantrekkelijk gepresenteerd, stimuleert dat de verkoop.
  8. Investeer in goede en aantrekkelijke verlichting, want in veel boerderijwinkels is het (te) donker of de verlichting bestaat uit wit tl-licht; met goede verlichting komen producten beter tot hun recht.
  9. Maak gebruik van social media om uw winkel en activiteiten te promoten, want het kost weinig en het kan veel naamsbekendheid en extra omzet opleveren.

Professionele winkel stimuleert huisverkoop

Vanaf april 2017 verkoopt maatschap Koops rundvlees in haar nieuw gebouwde boerderijwinkel. De professionele winkel geeft een impuls aan de verkoop.

Artikel gaat verder onder de foto.

Naam: Maatschap Geert (60, rechts), Aly (60, tweede van rechts) en Roelof (30, links) Koops. Op de foto met Roelofs vrouw Mariet (tweede van links). Plaats: Eexterveen (Dr.). Bedrijf: 35 Piemontese-zoogkoeien, 1 fokstier en 15 stuks jongvee op 45 hectare grond, waarvan 32 hectare van het Drents landschap. - Foto: Hans Banus

Naam: Maatschap Geert (60, rechts), Aly (60, tweede van rechts) en Roelof (30, links) Koops. Op de foto met Roelofs vrouw Mariet (tweede van links). Plaats: Eexterveen (Dr.). Bedrijf: 35 Piemontese-zoogkoeien, 1 fokstier en 15 stuks jongvee op 45 hectare grond, waarvan 32 hectare van het Drents landschap. – Foto: Hans Banus

Maatschap Koops verkoopt al jaren eigen rundvlees op de boerderij. De vleesvoorraad stond vroeger in 2 grote diepvrieskisten in de monumentale boerderij. Sinds de verkoop plaatsvindt in de nieuwe winkel, groeit de vleesafzet. “De winkel verlaagt de drempel om ons bedrijf te bezoeken”, ervaren de maten, die verwachten dat educatie en vleesverkoop elkaar versterken. “Het belangrijkste is om jezelf en het eigen bedrijf te verkopen”, vertelt Aly Koops. “Adverteren levert weinig op. Onze eigen website www.vleesveebedrijfkoops.nl, Facebook en Twitter leveren veel meer bekendheid op en nog veel belangrijker is dat we het bedrijf openstellen. Bezoekers rondleiden over het bedrijf, het vee laten zien, vlees laten proeven en uitleggen hoe je werkt, is de beste reclame voor de vleesverkoop.”

In 2014 bouwde Koops een Roundhouse-stal achter de boerderij. “Het vee heeft veel bewegingsvrijheid en ligt op een dik pak stro, dat spreekt consumenten aan”, zegt Roelof Koops. Daarnaast speelt het bedrijf graag in op wensen van de consument. “We zijn van de standaard vleespakketten afgestapt. Niet iedereen wil zoveel kilo tegelijk of alle onderdelen in een pakket”, vertelt Aly Koops. Het vee- en vleesbedrijf levert ook kerstpakketten, met voor elke klant een specifieke inhoud naar wens. “We zijn aanwezig op braderieën en organiseren uitjes op ons bedrijf, zoals een familiedag of een quiz voor schoolkinderen. We vinden het leuk om te doen en het levert naamsbekendheid op. Het trekt meer mensen naar ons bedrijf en dat vergroot de omzet.”

Workshop ‘De Ideale boerderijwinkel’

Marcel Vijn en Maria van Boxtel van Land&Co verzorgen de workshop ‘De ideale boerderijwinkel’ op de Biobeurs in Zwolle (18 januari van 10.30 tot 11.30 uur). Dat doen zij samen met Henrieke Kleinlangevelsloo en Annemieke Hulsman van boerderijwinkel ‘Kleinlangevelsloo in het bos’ in Raalte. De workshop geeft u handvatten voor een goede inrichting van uw boerderijwinkel.

Share this

Afbeelding
Janet Beekman

freelance journalist

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin