Op het peensymposium van Bejo werd nog eens duidelijk dat peen een van de meest veelzijdige groenten is door zijn scala aan gebruiksmogelijkheden. Ook bij de Duitse consument staat peen weer volop in de belangstelling.
Peen kun je rauw eten, koken, verwerken in salades of in stamppotten. De conservenindustrie verwerkt peen in potten en blikken en als babypeen zijn ze weer geschikt als verse, gezonde snack. Andere dan oranje gekleurde peen komt steeds meer in zwang.
Dit scala aan mogelijkheden en deze en andere tendensen werden vorige week geschetst op het peensymposium bij Bejo Zaden in Warmenhuizen. Want peen is ook nog verwerkt in zogenaamde Dye-producten die op afvallen zijn gericht en er zijn volop nieuwe ideeën zoals bijvoorbeeld de ‘knakwortel’, een variant op de hotdog, maar dan met een wortel in plaats van een knakworst. De laatste ontwikkeling in het rassenassortiment van Bejo is een rode peen.
Duitse peen
Deze ontwikkeling sluit aan bij het gedrag van de Duitse consument. In een marktbericht beschrijft het Duitse marktbureau AMI dat in september dankzij acties volop belangstelling was voor (oranje) B-peen. ‘Mini-möhren’ (verpakte snackwortels) en gekleurde wortels zijn tegenwoordig ook in bijna elke supermarkt te vinden.
Bospeen geniet in Duitsland een comeback. Na jaren van stagnatie stijgt de verkoop dit jaar met 14%. Dat blijkt uit een enquête onder het AMI-huishoudpanel. Met name in de zomer, als de bospeen uit Duitsland komt, is de stijging met 20% bovengemiddeld. In totaal steeg de verkoop van peen van januari tot augustus met bijna 4%. Daaruit blijkt dat ook bij de traditionele losse B-peen sprake is van een stijgende verkoop.
Stijgende verkoophoeveelheden
Door de verschillende verpakkingsvormen, -grootten en meerdere kleuren speelt de peenmarkt in op de wensen van de consument. Dat blijkt te werken, want de verkoop van alle vormen en kleuren aan peen is in 2017 in Duitsland toegenomen.
Zo werden vanaf januari tot augustus per huishouden een derde meer snackwortels verkocht dan in 2016 in dezelfde periode. Meer en meer zijn deze wortels afkomstig van Duitse telers die inspelen op de marktontwikkelingen. Op zo’n 25% van het in Duitsland geteelde areaal wordt overigens biologische peen geteeld. Daarmee is Duitsland koploper als het gaat om het aandeel van biologisch geteelde wortels op het totale areaal.
Peen in de supermarkt
In Nederland liggen bij Albert Heijn deze week 16 varianten op verse of vers verpakte peen in het schap. Dat varieert van verpakte geschrapte worteltjes tot snoepgroente worteltjes en verpakte winterpeen tot niet verpakte bospeen (voor 99 cent per bos). De regenboog-wortelmix ontbreekt niet, evenmin als al dan niet fijngesneden en verpakte hutspot (met ui). En dan laten we de potjes, blikjes, diepvries-mixen met erwten of groentesappen nog buiten beschouwing.
Op dit moment is de Nederlandse peenmarkt vrij stabiel. Koelhuizen zijn voorzichtiger met de inkoop van peen als gevolg van het afgelopen seizoen.