De Belgische REO Veiling in Roeselare heeft in 2016 een omzet van €177,2 miljoen gehaald. De aanvoer daalde licht, met 1%, maar dat werd gecompenseerd door een betere prijsvorming. De reden daarvan was dat er Europees gezien vanwege weersomstandigheden een tekort aan groenten was.
Na een uitstekend 2015 werd voor de REO Veiling 2016 opnieuw een goed jaar met een omzetstijging van 7% tot €177,2 miljoen. Dat is krap €1,5 miljoen minder dan in het recordjaar van 2010. De aanvoer daalde wel lichtjes, tot 40,1 miljoen kilo.
Met name het weer heeft grote invloed gehad op de cijfers. “In de eerste jaarhelft steeg de aanvoer met ongeveer 4%, maar de overvloedige neerslag in juni, gevolgd door de droogte van juli, zorgde ervoor dat voorsprong kromp”, concludeert voorzitter Paul Demyttenaere op de Vlaamse nieuwssite vilt.be. “Het weer was een Europees verhaal, waardoor er eigenlijk een tekort was aan groenten. Dat heeft de prijzen wel opgedreven.”
Prei aan top
Prei blijft met een omzet van €27 miljoen het grootste product op de REO Veiling. Champignons volgen voor het eerst op de tweede plaats met €17 miljoen omzet. De champignons worden gevolgd door onder andere witlof, aardbei, komkommer en tomaat. Het areaal vruchtgroenten neemt toe en REO verwacht volgend jaar een toename, want enkele producenten plannen investeringen in dat segment.
Blik op het zuiden
België blijft voor de veiling de belangrijkste afzetmarkt, Noord-Frankrijk wordt steeds belangrijker. Daarnaast krijgt REO, onder meer dankzij de kwaliteitslabels Fine Fleur en Tomabel, voet aan grond in Spanje en Noord-Italië. De Duitse markt roomt af, vanwege een stijgende binnenlandse productie en een krimpende bevolking.