Jumbo wil haar positie als koploper op duurzame AGF-producten nóg verder uitbouwen.
Dat stelt directeur Commercie Ed van de Weerd van Jumbo Supermarkten. “We doen dat in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leverancier. En vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment.”
Verdere teelteisen?
Het is de vraag wat Jumbo daarmee bedoelt. In een reactie laat de keten weten dat ze verder denkt dan de huidige afspraken om in 2019 een minimale inkoopeis te hanteren met Milieukeur. “Met de 60% Milieukeur-gecertificeerde AGF die we nu in ons assortiment hebben, zijn we goed op weg. Dit ligt in lijn met het afgesproken tempo met de milieuorganisaties. Daarnaast gaan we uiteraard ook verder met het verduurzamen van ons huismerkassortiment op de assen mens, dier en milieu.”
Logo voeren
Eerst kijkt de keten naar omschakeling van haar telers. “Omdat nog niet alle telers van Jumbo zijn gecertificeerd, is het Milieukeur-logo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal het logo wel zichtbaar zijn op ons complete Nederlandse AGF-assortiment. Ook met ons biologische assortiment zijn we hard aan het groeien.”
Huidige gesprekken Milieukeur
Jumbo en Superunie praten met onder meer Greenpeace, handel en teelt over de aanpassing van Milieukeur, om snel meer telers te laten instromen. Dat mag niet gepaard gaan met een verwatering van de teelteisen, wel tot een praktischer teelteisensysteem.
Daarbij is het overigens al bekend dat jaarlijks het certificaat kan worden aangepast. Of Jumbo op deze systematiek of op eigen inkoopeisen doelt als ze nog verder wil verduurzamen, blijft onduidelijk. Ook het aandeel biologisch groeit namelijk hard in de winkels.