Nederlandse telers krijgen een nieuwe relatief zware teelteis opgelegd: Milieukeur, of gelijkwaardig en EKO. In 2019 of 2020 moeten ze de teelt verduurzamen, zo hebben de twee marktleiders in Nederland (AH en Jumbo) laten weten donderdag.
De verplichting leidt tot koele reacties onder telers. Ze zien het nog niet als een kans. “Het wordt je opgelegd, terwijl het helemaal niet nodig is. We hebben ik weet niet hoeveel bovenwettelijke eisen al voor milieu. Ook de wetenschappelijke onderbouwing van de effecten op bijen is bedenkelijk, terwijl ik nog moet zien of er een meerprijs uitkomt”, zegt een fruitteler. Ook een bestuurder uit de sector laat weten de weerstand van telers te kunnen voorstellen. “Het vereist een hogere inspanning, terwijl de hogere prijs lang niet zeker is. Dat weten ze al van de invoering van GlobalGap.”
Ook uit de poll van Groenten & Fruit komen afgelopen twee weken geen warme reacties over de campagne van Greenpeace om de markt naar Milieukeur te bewegen. Iets meer dan twintig procent van de stemmen ziet de Greenpeace campagna als een kans voor de sector. Een meerderheid van 68 procent van de stemmen ziet de campagne als onbeschoft, ongeacht de uitkomst. Tien procent van de 51 stemmers wil die mening bijstellen als een betere uitbetaalprijs wordt betaald door de supermarkten.
Of dat gebeurt is de vraag. Voor wat de AH-telers betreft kan dat inderdaad gebeuren. Volgend jaar wordt voor 28 bestrijdingsmiddelen getest hoe goed de groenere alternatieven zijn. Als dat leidt tot kostenverhoging of productiedaling, zal dat in de contractprijs worden meegenomen, laat Natuur & Milieu weten in een reactie. Greenpeace liet al weten dat de afspraken met Jumbo tot een verbetering van de inkoopvoorwaarden zullen leiden.