De radiocampagne van Greenpeace over gangbare groente en fruit bij Albert Heijn, Jumbo en Lidl gaat een stap verder dan Wakker Dier tot dusver deed over dierenwelzijn.
Het is over de grens van het betamelijke, vindt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL. “Het is geïnstitutionaliseerde hufterigheid. Ze willen laten zien dat ze kunnen opboksen tegen Wakker Dier en Varkens in Nood. Het gaat echt verder dan die partijen als Greenpeace zegt ‘Het zijn weer gifweken bij Albert Heijn.'”
Jansen gaat verder. “Het is over de grens van het betamelijke. Ze hebben weer geld gehad van de postcodeloterij. Financiers zouden de gefinancierde campagnes moeten toetsen op betamelijkheid. Het geeft een vertekend beeld. Zo wordt er bijvoorbeeld al veel meer Milieukeur geproduceerd dan in de winkels ligt.”
Volgens Jansen is al lang duidelijk dat de supermarkten en telers stappen gaan zetten in hun middelenbeleid. Dat is vastgelegd in bijvoorbeeld het overleg Verduurzaming voedsel. Jansen erkent dat die plannen nog moet worden uitgewerkt, maar Greenpeace wil daar niet op wachten, in tegenstelling tot een partij als Natuur en Milieu.
De supermarkten hebben besloten geen actie te ondernemen via de rechter om de spotjes te laten verbieden. Janssen wijst op een eerdere rechtszaak van het toenmalige Laurus (nu Jumbo) tegen Milieudefensie. “De rechter vindt zo’n standpunt van een milieu-organisatie dan plots een mening en mag het.”