Greenpeace signaleert dat supermarkten gesprekken voeren met leveranciers en telers over inkoop van duurzame groente en fruit.
Uit een enquête constateert Greenpeace nog dat op dit moment de inzet van supermarkten onvoldoende is. Dat blijkt uit een weergave van de enquête ‘Hoe bijvriendelijk is jouw supermarkt?’. Campagneleider Kees Kodde van Greenpeace: “Maar we zien recent dat er veel gesprekken plaats vinden met telers, of met Milieukeur en dat initiatieven ontstaan. Ze zijn druk aan het inventariseren.”
Greenpeace heeft de supermarkten in een ranglijst geplaatst op basis van criteria als het bannen van ‘schadelijke middelen’, het aandeel biologisch of Milieukeur en betrokkenheid bij pilotprojecten. Van de gangbare supermarktketens zijn de Superunie-leden achterlopers, constateert Greenpeace. Plus, Lidl, Albert Heijn en Jumbo scoren allemaal een vier op die lijst, achter de verwachte winnaars als Marqt en EKOplaza. Albert Heijn heeft van de gangbare partijen – volgens eigen opgave – wel het hoogste aandeel biologische groente en fruit (5,5 procent tegen Jumbo 4,0 procent, Plus 3,2 procent en Aldi 2,95 procent).
Ambitieus
Lidl daarentegen heeft de meest ambitieuze doelstelling om het komende halfjaar het aandeel van het duurzame assortiment in de AGF van 30 naar 40 procent te brengen. Dat zegt niets over het aandeel van de omzet, waardoor Greenpeace Lidl daarvoor niet beloont. Albert Heijn scoort laag omdat de winkelketen een in 2014 gestart traject voor een eigen duurzaam AGF-tussensegment heeft wegbezuindigd.
Projecten
Wel is AH betrokken bij Schoon Water, een project in Brabant en Zeeland met als doel vermindering van watervervuiling door pesticiden, met betrokkenheid van de provincies, waterschappen, ZLTO, Duinboeren en Brabant Water. Alle Nederlandse prei, sperziebonen en aardbeientelers van Albert Heijn zijn via hun intermediair Bakker Barendrecht verbonden aan dit project (ongeveer 45 telers). Vrijwel alle sperziebonentelers van AH zijn betrokken bij het initiatief Veldleeuwerik.
Aldi wijst erop dat haar leveranciers betrokken zijn bij een project om met drie telersverenigingen om te schakelen van conventioneel naar biologisch. Deze 3 verenigingen vertegenwoordigen ruim 50 procent van het totale areaal aan glasgroente in Nederland. Aldi scoort laag in het onderzoek omdat Aldi Nederland het verbod op acht kritische stoffen door de Duitse Aldi-ketens (Nord en Süd) nog niet heeft overgenomen.