The Greenery boekte in 2015 een hogere omzet en winst. De nieuwe topman Steven Martina wil het marktaandeel glasgroente van de afzetorganisatie verdubbelen van 15 naar 30 procent, niet per se door groei van de ledenomzet.
De afzetorganisatie haalde in 2015 een twee procent hogere omzet (1,1 miljard euro). Dat duidt op een behoorlijk volumeverlies. De Nederlandse totale productiewaarde groente en fruit steeg in 2015 namelijk met 13 procent. Ook in 2015 zijn telers overgestapt of gestopt. Dat werd in 2015 gecompenseerd door betere prijzen.
zwarte cijfers
De afzetorganisatie schreef in 2015 wel zwarte cijfers met een nettoresultaat (na belastingen) van 4 miljoen euro. Daarmee evenaart The Greenery bijna het resultaat in 2010 van 4,8 miljoen euro. Dat kwam dat jaar wel voor een belangrijk deel tot stand uit deelnemingen, zoals de aandelen in groentesnijderij Hessing. Door het verkopen van de aandelen Hessing komt het resultaat directer uit de bedrijfsvoering. De afgelopen jaren lag het nettoresultaat tussen de 1 en 2 miljoen euro. Door een bijzondere voorziening voor de reorganisatie Phoenix werd in 2013 een verlies geboekt van 21 miljoen euro.
nieuwe leden
The Greenery maakte de cijfers over 2015 bekend via het Financieele Dagblad. Martina spreekt in dat blad een ambitie uit om voor glasgroente terug te keren op een marktaandeel van 30 procent. Nu is dat afgebrokkeld naar 15 procent.
Die groei hoeft niet alleen bereikt te worden door nieuwe leden te binden. De trend dat grote telers en telersverenigingen zich niet meer aan één handelshuis verbinden kan de afzetorganisatie in de kaart spelen. Martina denkt dat de relatie met partijen als Jumbo, de kostenverlaging en modernisering van Greenery-faciliteiten de afzetorganisatie weer aantrekkelijk maakt voor partijen. De afzetorganisatie is een samenwerking aangegaan met vastgoedontwikkelaar WDP, dat 70 miljoen euro investeert in de faciliteiten.