Univeg heeft in het vierde kwartaal een financieel herstel laten zien na het verlies van een grote Duitse afnemer begin 2015. De klant was voor het Belgische bedrijf goed voor 300 miljoen euro omzet.
Eerder deze week in een kwartaalrapportage sprak Greenyard, waarvan Univeg de versdivisie is, van een eigen besluit de relatie met de Duitse klant niet meer voort te zetten. Volgens Marleen Vaesen, directeur van Greenyard Foods, laat Univeg met het herstel zien dat het robuust genoeg is om het verlies van een zo grote klant op te vangen door elders meer volume af te zetten.
Minder winst, meer omzet
Over heel 2015 was nog wel te zien dat de winst vóór belasting en afschrijvingen uitkwam op 74,3 miljoen euro, een daling van 3,8 procent. Dat had deels te maken met het verlies van de grote afnemer, maar ook met extra kosten voor kwaliteitsstandaarden horend bij een marktleider.
De omzet in 2015 bedroeg ruim 3,2 miljard euro, een stijging van 2,4 procent. Voor een belangrijk deel kwam die stijging door hogere prijzen in de versdivisie voor groente en fruit.