Albert Heijn zet negentien van haar Afrikaanse groente en fruitleveranciers extra in de belangstelling.
De producten – zoals tomaat – worden voorzien van stickers met het AH Foundation logo. Zo ook het Marokkaanse teeltbedrijf Azura, Azura levert Albert Heijn in de wintermaanden tomaten uit Marokko. Naast ronde tomaten en vleestomaten levert Azura trostomaten, cherrytomaatjes en pruimtomaatjes.
Bij Albert Heijn komt tien procent van de groente, fruit en bloemen uit Afrika. Dat gebruikt de keten nu in een campagne. In 2015 startte AH zeventien ontwikkelingsprojecten bij Afrikaanse leveranciers, zo meldt het zelf op de website. Bij die projecten is overigens ook ICCO betrokken, een erkend ontwikkelingsbureau.
De Marokkaanse medewerkers van Azura gaven zelf aan dat zij wilden samenwerken om hun dorp Sidi Bouabdelli verder te ontwikkelen. De samenwerking tussen Azura, de AH Foundation en de medewerkers startte met de zoektocht naar een waterbron onder de droge, rotsachtige bodem van het dorp in de provincie Tiznit. Toen die was gevonden, werd een 175 meter diepe put geslagen. De regionale elektriciteitsmaatschappij zette er een nieuwe mast bij om de pomp te laten werken. Loodgieters repareerden het bestaande waternet en legden pijpen naar de watertoren. Daarna stroomde het vers gefilterde drinkwater naar 600 huishoudens en de dorpsschool.