Tour du Jour op RTL4 is volgens Westland Marketing een succes geworden. Voor mij niet. Ik had beloofd van wel, maar ik kón er gewoon niet naar kijken.
Voor RTL was de dagelijkse nababbel gedurende de Tour de France een succes. Dagelijks keken zo’n 600 duizend kijkers naar Tour du Jour. En dat in vakantietijd én tijdens een Tour die voor onze Hollandse jongens alwéér uitdraaide op een jammerlijk fiasco, daar teken je voor. Ook al deed Mart Smeets’ Avondetappe op Nederland 1 het nog een stuk beter. En voor Westland Marketing, het bureau dat namens de gemeente Westland aan streekmarketing doet, was het ook een succes, waarover verderop meer.
Toen in maart bekend werd dat Wilfred Genée en consorten een maand lang het plein voor de Oude Kerk in Naalwijk bezet zouden houden, liet ik mij licht ironisch uit over de promotionele waarde van dit media-evenement. En ik beloofde dat ik zou gaan kijken. Dat moest niet moeilijk zijn, want ik ben zelf al sinds mijn 7de jaar en sinds de debuut-Tour van Joop Zoetemelk (meteen tweede) een groot wielerliefhebber.
Ik heb het geprobeerd. Maar zodra de vaste komische sidekick Gert Jakobs zijn mond open deed kón ik gewoon mijn vinger op de afstandbediening niet in bedwang houden. De man schijnt veel fans te hebben, ook in tuinderskringen. Maar ik kon hem eenvoudigweg niet aanhoren.
Dat van die fans in tuinderskringen, dat maak ik op uit reacties van vrienden, die er wel hele afleveringen van hebben bekeken. Onder het motto ‘Gert komt uit de kas’ (haha) schijnt de kale Drent een flink aantal glastuinbouwbedrijven te hebben bezocht. Ook al moest daar een fiks bedrag (5.000 euro) voor worden neergeteld, toch waren er bedrijven genoeg die de voormalige tempobeul met open armen binnenhaalden. Je ‘mocht’ dan ook producten leveren die in de live-uitzending figureerden. Er moest trouwens ook stevig gedokt worden om in de studio plaats te mogen nemen: 1.250 euro voor tien personen. Je kreeg daar korting op als je ook al meedeed aan dat 5.000 euro pakket. Alles exclusief 19% BTW en op 7 van de 24 dagen gold nog eens een toeslag van 750 euro. Dat wetende is het goed om te constateren dat er toch nog wat financiële rek zit bij de Westlandse glastuinders.
Westland Marketing verwoordt het in een deze week verstuurd persbericht aldus: “In de 24 uitzendingen is in totaal maar liefst ruim 2,5 miljoen euro aan mediawaarde gegenereerd en hebben bijna 70 Westlandse bedrijven geparticipeerd in het project. Een daverend succes waar Westland Marketing dik tevreden mee is.”
Zó tevreden zelfs dat er gepoogd wordt om volgend jhaar weer een maand lang die Tour du Jour naar Naaldwijk te halen. Of ik me in die tijd mentaal voldoende kan wapenen om toch een keer een hele uitzending uit te zitten, daar kan ik nog geen uitspraak over doen. Maar ik blijf bij mijn conclusie van maart: promotioneel is het slim om de streek neer te zetten als een streek van vrolijke wielerliefhebbers, die daarnaast onder glas lekker bezig zijn met allerlei gezonde groente en mooie bloemen.