De nieuwe GMO-regelgeving biedt een steviger raamwerk voor een gebundelde afzet van groente en fruit in een gezamenlijke verkoop-bv.
Philip Smits, directeur van Inova Fruit en zo betrokken bij de afzet van Junami, leidt dat af uit contacten met GMO-experts. “Naar mijn mening biedt de verduidelijking die in de huidige regelgeving is aangebracht, een steviger raamwerk voor de verkoop-bv. Daardoor kan de al aanwezige ruimte nu veel beter benut worden.”
Een groep telers wil de verkoop van het clubras Junami onderbrengen in één verkoop-bv in plaats van de verkoop door drie telersverenigingen. Eén verkooploket levert een hogere prijs op, denken de telers.
Nieuwe regels brengen geen wezenlijke wijziging
Een GMO-kenner in kringen van de Europese Commissie bevestigt dat meer duidelijkheid is dat een producentenorganisatie producten van een andere producentenorganisatie mag verkopen, maar stelt dat de nieuwe regels geen wezenlijke veranderingen bevatten. “Aan de uitbesteding van de verkoop onder toezicht van de producentenorganisatie is eigenlijk niets veranderd.” Voor GMO-erkende telersverenigingen is heel wat samenwerking en bundeling mogelijk, stelt hij. “Volgens mij is de nieuwe verordening eerder een bevestiging of verduidelijking van bestaande zaken.”
Telersverenigingen last van koudwatervrees
Smits wijst op een beperking door de huidige GMO-regels waar telersverenigingen wel eerst overheen moeten stappen. Ze zijn terughoudend geworden door te strikte handhaving. “Gezien het gegeven dat de afzetorganisaties hun erkenning niet willen verliezen, zal bij een eventuele inrichting van een verkoop-bv de uitvoering van de verkoopactiviteiten nauwkeurig aan de GMO-regels getoetst worden.”