Via een campagne van voedselwaakhond foodwatch hebben 35.000 burgers mails verstuurd naar coalitiepartijen tegen btw-verhoging op groente en fruit.
Dat is de stand op vrijdag 13 oktober.
In de mail wordt opgeroepen om groente en fruit niet duurder te maken via btw-verhoging, maar juist btw-vrij. In een brief van GroentenFruit Huis pleitte de sector eerder ook voor de aanpassing.
Betaalbaar
Foodwatch stelt dat groente sinds 2000 circa 50% duurder is geworden en fruit 41%. Met een lager btw-tarief wordt groente en fruit weer betaalbaarder, met de gewenste gezondheidseffecten, stelt foodwatch.
Schoolfruit
Maar de uitkomst van de campagne kan ook zijn dat extra geld gaat naar distributieprojecten van groente en fruit op scholen of bedrijven, zegt Sjoerd van de Wouw, leider van deze groente- en fruitcampagne bij foodwatch. Van de Wouw was eerder een succesvol campagneleider bij Wakker Dier.
De btw-maatregel werd door Pechtold (D66) verdedigd door te wijzen op de administratieve problemen die een apart btw-tarief zou meebrengen. Terecht?
Van de Wouw: “Dat is een standaardreactie van politici. Hij gebruikte daarvoor een voorbeeld van pizza. Of pizza onder de lagere tarieven zou moeten vallen. Dat is een smoesje. Ook Europese regels hoeven geen drempel te zijn. Lagere tarieven zijn er al in andere landen en we maken goede kans in Europa om een nultarief aan te vragen.”
Richt u zich met deze btw-campagne op verse groente of op ook verwerkte? De prijsstijging bij verse groente is dan geen 50%, maar 42%.
“We maken op dit moment geen onderscheid tussen vers of bewerkte groente, zoals de Schijf van 5 dat misschien wel doet. Dat is een uitwerkingskwestie wat ons betreft.”
‘Met prijsbeleid mensen te stimuleren tot gezonde keuzes is slechts het begin’.
U hamert op de huidige hoge groentenprijzen. Is het effect niet dat u consumptie nu juist ontmoedigt?
“We denken van niet. Dit moet leiden tot btw-vrije groente en fruit. Met prijsbeleid mensen te stimuleren tot gezonde keuzes is slechts het begin. Btw-vrije groente en fruit is maar één van de mogelijke zaken. Je zou ook kunnen denken aan een actieve rol van de nationale overheid op bijvoorbeeld schoolfruit. Daarvan heeft de overheid zich teruggetrokken en ligt de bal bij de EU en het bedrijfsleven.”
Bent u niet bang dat de btw-verhoging helemaal niet door klanten wordt gemerkt, maar betaald wordt door leveranciers? Supermarkten hebben een margebeleid en verdienen meer op vers en stunten met ongezonde producten als cola.
“We gaan ervan uit dat supermarkten de prijzen wel verhogen als er btw-verhoging komt. Het is aan de supermarkt of zij het op het bordje legt van de leverancier. Het is waar dat supermarkten een prijsbeleid hebben. Misschien dat we ons daar in de toekomst ook op zullen richten, maar eerst willen we deze btw-verhoging aankaarten.”
Een uitkomst zou dus kunnen zijn dat klanten niets van de btw-verhoging merken, doordat de keten dit ophoest, maar dat de overheid het effect van btw-verhoging compenseert met meer promotie voor groente en fruit?
“Promotie is wat ons betreft niet voldoende. We denken dan aan andere maatregelen die actief bijdragen aan een hogere consumptie van groente en fruit, zoals extra geld voor schoolfruit.”
De feiten liegen niet: deze eeuw groente 50% & fruit 41% duurder, suiker 18% goedkoper. Maak groente&fruit btw-vrij!https://t.co/WLwJoblyUc
— foodwatch NL (@foodwatch_nl) 11 oktober 2017