ZON pakt zelf de afzet van komkommers weer op, waar dat dit jaar was uitbesteed aan Kompany.
Beide organisaties breken daarmee gesprekken over een mogelijke fusie af, maar blijven logistiek samenwerken. De commerciële strategie van beide organisaties lijkt daarmee een fusie in de weg te staan. Inhoudelijk wil ZON echter niet ingaan op het mislukken van de fusie. Beide partijen maken bekend dat het onderzoek heeft uitgewezen dat er onvoldoende grond is voor een fusie.
ZON zal dus het eigen assortiment komkommers aan de klok uitbreiden om de eigen commerciële positie te versterken. Daarmee hebben telers een keuze tussen de klok bij ZON en afzet via Kompany, stelt voorzitter Ton Reijnders van ZON.
Vorig jaar werd het onderzoek naar een strategische samenwerking tussen Kompany en ZON al aangekondigd. Kompany-voorzitter Theo Geven noemt de toon van de gesprekken steeds positief. “Uitgangspunt voor ons is daarbij het belang van de komkommertelers.” Volgens Reijnders van ZON zijn er ook zonder fusie meerdere mogelijkheden om samen te werken. “Als zich in de toekomst kansen voordoen om verder op operationeel gebied samen te werken, staan we daar zeker voor open.”