Tomatenbedrijven in Nederland en België zijn in gesprek met initiatiefnemers achter het nieuwe duurzame label The Green Heart.
Dat zegt Maaike Perneel van KBC, een toeleverancier van substraat en één van de partijen achter het The Green Heart.
Eerder deze maand werd het label op tomatenbedrijf Tomaholic in Terneuzen gepresenteerd. “Er was daar al veel belangstelling van partijen als Univeg, Bakker Barendrecht en teeltbedrijf Hartman uit Noord-Nederland”, zegt Perneel. Of dat de partijen zijn die het label voor duurzaamheid en smaakrassen willen voeren is niet duidelijk. “We komen binnenkort met de namen van de bedrijven naar buiten die het label gaan voeren. In september en oktober nemen telers dit soort beslissingen.”
Perneel wil het eigenlijk geen label noemen, maar voorlopig een initiatief in de kinderschoenen. The Green Heart gaat een stap verder dan het Vlaamse Flandria en het duurzaamheidskenmerk in België Responsibly Fresh. De Belgen kozen dat duurzaamheidslabel juist om niet de voorlopers te benadrukken, maar de duurzaamheid van de sector als geheel. Tomaholic zet af via BelOrta. Die veiling laat weten dat The Green Hearth ‘nog geen’ veilinglabel is. Ook het Belgische label Flandria zegt dat er geen connectie is tussen de labels.
The Green Hearth staat dan ook volledig open voor telers van alle afzetorganisaties, stelt Perneel. Mits ze toestemming hebben om het label te voeren natuurlijk. “We zijn er geen voorstander van als een afzetorganisatie telers gaat opleggen om mee te doen. Het moet echt uit de teler komen.”
Op organische substraat heeft teler Piet de Schepper van Tomaholic tot dit najaar nog geen gram gewasbeschermingsmiddel gebruikt. De duurzaamheid van de tomaten van De Schepper ligt verder in het gebruik van warmte van meststoffenfabriek Yara in Terneuzen, maar de voorschriften van The Green Hearth gaan niet zover. “Het gaat om de best beschikbare techniek. Electriciteit moet bijvoorbeeld groen zijn. Ook moeten smaakrassen geteeld worden.”