Nederland mag paprika’s exporteren naar China. Doel is niet om op korte termijn zoveel mogelijk volume weg te zetten, maar om de Chinezen te overtuigen van de meerwaarde van een premium importpaprika, die voldoet aan alle veiligheidseisen.
Na jaren van intensief overleg met overheden, marktonderzoek en vertrouwen kweken mag Nederland officieel paprika’s exporteren naar China. Daarmee is het de eerste partner buiten Azië die met een groenteproduct voet aan de grond krijgt. Doel is niet om op korte termijn zoveel mogelijk volume weg te zetten. De betrokken partijen willen de Chinezen vooral overtuigen van de meerwaarde van een premium importpaprika, die voldoet aan alle veiligheidseisen. “Liever 250 ton met een hoge marge, dan 1.000 ton voor een dubbeltje extra.”
Streng maar rechtvaardig fytosanitair beleid
Toen China in 2014 de grenzen opende voor Nederlandse peer, was het proces voor markttoegang voor paprika al ruim twee jaar in volle gang, vertelt Inge Ribbens van het GroentenFruit Huis. De koepel van handelsbedrijven en telersverenigingen is met de NVWA en het ministerie van Economische Zaken een van de partijen die intensief lobbyde bij de Chinese overheid. Na een proef in 2016 is er nu dan resultaat: Nederland mag zonder importbeperking paprika’s naar China vliegen.
De Chinezen voeren een streng, maar rechtvaardig fytosanitair beleid, aldus Ribbens. “We hebben niet te maken gehad met onmogelijke eisen. Er zijn wel extra controles, maar vergeleken met andere exportbestemmingen waar we ervaring mee hebben, is dit goed te doen.”
‘Vergeleken met andere exportbestemmingen waar we ervaring mee hebben, is dit goed te doen’
Dat het proces bijna vijf jaar heeft geduurd is niet uitzonderlijk. “Bij peer hebben we er zes jaar over gedaan. Dat zie je eigenlijk bij alle nieuwe markten, ook in Azië. Er geldt een behoorlijk strikt fytosanitair beleid. Op zich ook niet zo vreemd. Elk land heeft het recht zich te beschermen tegen onbekende ziekten en plagen, al is het soms ook een handige kapstok om de interne markt te beschermen.”
Al volop Chinese paprika
Paprika is geen onbekend product in China. Sterker: China is de grootste peper- en paprikaproducent ter wereld. Blokpaprika’s vind je praktisch in elke supermarkt gewoon in het schap en zelfs de teelt is van een behoorlijk niveau. Waarom dan toch een Nederlandse paprika in China proberen te vermarkten? Volgens Matthijs Jasperse, die namens de Federatie Vruchtgroenteorganisaties (FVO) de marktintroductie begeleidt, is er gedegen onderzoek gedaan naar de kansen voor Nederlandse paprika. Die zitten vooral in het hogere segment. “We hebben ontdekt dat 12% van de 18- tot 65-jarigen geïnteresseerd is in een premium importproduct en bereid is daar extra voor te betalen. Die doelgroep proberen we te bereiken.”
Het assortiment bestaat uit alle bekende paprikatypen. Voor de Chinezen zijn alleen snacktypen, zoete puntpaprika en gestreepte paprika (Enjoya) nieuw. Ook zijn Chinezen niet gewend aan de rauwe consumptie van paprika. “Paprika’s worden, ook om voedselveiligheidsredenen, vaak flink doorbakken”, aldus Jasperse. “Het is aan ons de taak om consumenten te leren hoe een paprika rauw gegeten kan worden.” Voorlopig wordt de focus gelegd op vijf grote, ontwikkelde steden aan de oostkust van China, waaronder Peking. “In deze steden wonen 80 miljoen mensen, waarvan we 12% proberen te bereiken.”
100 hectare China-gecertificeerd
In Nederland wordt naar schatting 100 hectare paprikateelt China-gecertificeerd. De helft van dit areaal bestaat uit teelten die al ingericht zijn op de export naar buiten-Europese bestemmingen met extra fytosanitaire eisen, zoals Japan en de Verenigde Staten. De andere helft is nieuw en heeft nog geen ervaring met bijzondere regelgeving in de teelt, aldus Jasperse. “We willen zoveel mogelijk risico uitsluiten, dus kiezen we voor verschillende teeltregio‘s. Als een bedrijf moet sluiten, omdat er bijvoorbeeld schadelijke insecten zijn gevonden, hebben we een backup nodig.”
In mei moeten de eerste paprika’s naar China worden gevlogen. De FVO en betrokken distributeurs mikken op 250 tot 1.000 ton in het eerste jaar. “Als we dat realiseren zijn we behoorlijk tevreden, al gaat het ons in eerste instantie niet om een hoog volume, maar vooral om een hoge marge. Uiteindelijk is dat waar we als BV Nederland beter van worden.”
Dit artikel staat ook in de paprikaspecial. Lees meer in de digitale versie