De aardbei is en blijft veruit het grootste product in het zachtfruit. Rabobank ziet de keten consolideren.
De dynamiek in de aardbeienmarkt lijkt met een jaarlijkse consumptiegroei van 2 procent kleiner dan die van blauwe bessen, frambozen en bramen, met groei van 7 procent. Maar de aardbei groeit is in absolute getallen harder. Het is bovendien een groei in kwaliteit, constateert Rabobank, in de vandaag gepubliceerde Thema update Zachtfruit.
De consument wil jaarrond smaakvolle aardbeien met de textuur van de Noord-Europese zomerrassen. Hierdoor staat de grote Spaanse export in de wintermaanden in toenemende mate onder druk: Noord-Europese telers investeren zwaar op seizoenverlenging en kwaliteitsverbetering.
Duurder maar lucratiever
Met kassen, tunnels, kappen en andere substraten wordt de teelt duurder, maar dat wordt gecompenseerd door de hogere prijs buiten het Noord-Europese zomerseizoen. De bedekte teelt is de laatste jaren snel gegroeid naar 330 hectare. De open teelt in de vollegrond is redelijk stabiel op nu zo’n 1400 hectare.
De totale areaalstijging van 16 procent in de laatste tien jaar heeft wel tot een productiestijging geleid van maar liefst 48 procent. Ook in Engeland gelden dergelijke verhoudingen. Hier steeg het areaal met 31 procent en steeg de totale productie met 99 procent.
Ter vergelijking: in Spanje is het areaal in de open grond 7500 hectare. Rabobank ziet wel dat de veredeling niet stil zit bij het ontwikkelen van rassen voor Zuid-Europa die qua smaak en textuur kunnen concurreren met de Noord-Europese kasaardbei.
Lees ook het bericht over de Thema-update Zachtfruit van de Rabobank